Portfolio

Examentraining voor docenten

Vanuit Teaching Pro's heb ik examentraining gegeven aan bètadocenten. 

Hoe geef je jouw leerlingen een training met meetbaar resultaat? Leer het in de cursus Examentraining voor docenten en laat jouw leerlingen op het examen het verschil maken!

Hierbij kan ik weer even 'gewoon docent' zijn en mijn passie (fetisj?) voor stappenplannen en het intrainen van gedrag delen met collega docenten.

 

Klik hier voor meer informatie over deze training.

Bedrijf in de Klas

Bedrijf in de Klas

Vanuit 'Bedrijf in de Klas' help ik docenten om makkelijker bedrijven en organisaties in hun lessen te betrekken en andersom. Hiervoor werk ik met een systeem om vragen uit de omgeving te verbinden aan hun vak. Daarnaast heb ik een aantal actieve werkvormen ontwikkeld die goed aansluiten bij de dagelijkse praktijk in de klas. Deze werkvormen maken op een hele natuurlijke manier duidelijk wat er in bedrijven gebeurt.

 

Hiervoor geef ik onder andere trainingen aan docententeams. Onder andere gegeven aan de Academische Opleidingsscholen in Brabant, het team 'verrijkt en versneld' op het Goese Lyceum, voor de nascholingsdag van de SLO voor docenten  Technologie & Toepassing en bij verschillende basisscholen.

 

Kijk voor meer informatie op www.bedrijfindeklas.nl.

Kennisfestival Brainport

Op het Kennisfestival van Leren in Brainport laten docenten en organisaties zien hoe zij samen innoveren. November 2019 vond het vijfde Kennisfestival plaats, dit keer met als thema 'Onderwijs & Bedrijven'. 
Na drie jaar als 'deelnemer' op het kennisfestival te hebben gestaan, heb ik deze editie mee de inhoud vorm gegeven. Ons doel was om het gesprek tussen bezoekende leraren op de inspiratiemarkt ook écht in gesprek te laten gaan met elkaar en de 'exposanten'. Dit is zeker gelukt!


Redacteur NVOX

Sinds september 2019 ben ik één van de redacteuren van de NVOX. De NVOX is het vakblad van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijs in de Natuurwetenschappen, de NVON en wordt gelezen door zo'n vierduizend bètadocenten in het voortgezet onderwijs. 

Als redacteur schrijf ik columns over waar je in je dagelijks leven bedrijven tegenkomt en laat ik zien hoe je bij bedrijven het onderwijs uit de klas terugziet. 

Lees hier één van mijn columns - over 'verpakkingsstress'. 

Voorbereiding bedrijfsbezoeken leerlingen

In de Dutch Technology Week mogen leerlingen bedrijven bezoeken, onder andere in de Brainport regio. Maar de scholen vinden het vaak lastig om hun leerlingen hier goed op voor te bereiden. Het gevolg is dat bedrijven groepen krijgen die niet eens weten waar ze naartoe gaan. Om de docenten te helpen de leerlingen voor te bereiden, heb ik vanuit Bedrijf in de Klas materiaal gemaakt. Bekijk dit materiaal hier. 

Minor Omgevingsgericht Project Onderwijs

HAN- ILS
Vanuit het project 'bedrijfsstages lerarenopleidingen' is de lerarenopleiding van de Hogeschool Arnhem Nijmegen een minor gestart. Deze minor gaat diep in op 'Omgevingsgericht Project Onderwijs' en is toegankelijk voor studenten van lerarenopleidingen in het hele land.

Bij het ontwerpen van de minor ben ik onder andere betrokken bij de contacten met andere opleidingen.

 

Meer informatie over de minor vind je hier.

Begeleiding VO-HO netwerk SchoolmeetsPractice

Dit VO-HO netwerk in Limburg heeft als één van de pijlers om de samenwerking met bedrijven meer vorm te geven. Hier heb ik in 2017/2018 Hogeschool Zuyd bij geadviseerd. Onder andere hebben we hiervoor een bijeenkomst voor schoolleiders georganiseerd over hun rol in de samenwerking met bedrijven. 

 

In het kader van dit project hebben we verschillende partijen gevraagd om kort te laten zien waarom zij het van belang vinden om hieraan te werken. Hieronder kun je deze korte video's bekijken.


Bedrijfsstages vmbo docenten

Binnen de STEM-Teacher Academy liep ook een projectlijn waarbij docenten stage konden lopen in een bedrijf. Om docenten van scholen in de Brainport regio hierop voor te bereiden, heb ik inhoudelijk meegeholpen om een speeddate sessie te organiseren waarbij docenten kennis konden maken met verschillende bedrijven. 

Dit was een prachtig project met een mooie insteek. Wat wij helaas merkten, is dat docenten moeilijk tijd krijgen van hun directie om bij een bedrijf op bezoek te gaan. Maar ook vinden zij het erg lastig om een opdracht te bedenken bij het bedrijf: moet dat nu inhoudelijk, maar wat weet je dan van de huidige technieken? Of is een onderwijskundige opdracht handig? Maar hoe doe je dat dan? 

 

Deze ervaring heeft mij getriggerd om met Bedrijf in de Klas nog meer naar de basis te gaan van het leggen van contact: hoe weet je wat een bedrijf doet? En hoe kun je docenten helpen om daar in de klas iets mee te doen?

Overall projectleider bedrijfsstages lerarenopleiding

Overall projectleider bedrijfsstages lerarenopleiding

Platform Bèta Techniek (2015 - 2017)

 

Het doel van dit project was ervoor te zorgen dat toekomstige docenten voor de tekortvakken natuur-, schei- en wiskunde worden opgeleid die bekend zijn met de (technische) beroepspraktijk. Hierdoor zullen zij beter in staat zijn om hun leerlingen te enthousiasmeren voor een technische richting.

 

Dit project is inmiddels succesvol afgerond - 8 lerarenopleidingen hebben deelgenomen. Al deze lerarenopleidingen gaan volgend jaar verder met de bedrijfsstages.

Kijk voor de meest recente update op de website van de STEM-Teacher Academy.

 Technasium Netwerkbijeenkomst

Opdrachtgever: Technasium netwerk Brabant-Oost

Het Technasium Brabant-Oost organiseerde op vrijdagmiddag 10 februari 2017 voor de vijfde keer een netwerkbijeenkomst in het Evoluon in Eindhoven. Ongeveer 250 enthousiaste bovenbouwleerlingen van 6 verschillende scholen maakten kennis met diverse bedrijven uit de regio. Zo kregen ze een idee van de echte bèta-wereld en hoopten ze contacten te leggen die nuttig zijn voor hun keuzeprojecten in het Technasium.

Bij deze bijeenkomst heb ik Technasium Netwerk Brabant-Oost ondersteund.

Deze netwerkbijeenkomst vindt jaarlijks plaats. Lees hier meer.

Adviseur Lectoraat Bètadidactiek

Adviseur Lectoraat Bètadidactiek (2015 - 2016)

Fontys Lerarenopleiding Tilburg

 

Vanuit het lectoraat Bètadidactiek heb ik de lerarenopleidingen in de bètavakken geadviseerd over de samenwerking met bedrijven en de opleiding. Een voorbeeld hiervan is het begeleiden van de cursus 'Bedrijfsoriëntatie' aan tweedejaars studenten natuur- en scheikunde.